chirimía.

(a loanword from Spanish)

Headword: 
chirimía.
Principal English Translation: 

a loud single-reed musical instrument
Caterina Pizzigoni, ed., Testaments of Toluca (Stanford: Stanford University Press and UCLA Latin American Center Publications, 2007), 248.

Orthographic Variants: 
cheremia
Attestations from sources in English: 

In Tlaxcala in 1553, six men were sent to Puebla to learn to play this instrument. The council spent the exorbitant sum of 150 pesos for this training, and it took two weeks.
The Tlaxcalan Actas: A Compendium of the Records of the Cabildo of Tlaxcala (1545–1627), eds. James Lockhart, Frances Berdan, and Arthur J.O. Anderson (Salt Lake City: University of Utah Press, 1986), 54.

Santiago de Vera, an "alcalde de corte" (probably a Spaniard or a creole), set out for "China" (i.e. the Philippines) in 1584 with four musicians who play wind instruments, but in the end only one chirimía player from Atlixxocan went with him. (central Mexico, early seventeenth century)
see Annals of His Time: Don Domingo de San Antón Muñón Chimalpahin Quauhtlehuanitzin, James Lockhart, Susan Schroeder, and Doris Namala, eds. and transl. (Stanford: Stanford University Press, 2006), 28–29.

Attestations from sources in Spanish: 

tlaya[sic] clarin nima chirimias nima teocalticpac motzotzona huelhuetl yhuan tetepitzintzin marselos = al frente iba el clarín, luego las chirimías, luego encima de los templos se tocaban los huehuetl y maceros pequeños (Tlaxcala, 1662–1692)
Juan Buenaventura Zapata y Mendoza, Historia cronológica de la Noble Ciudad de Tlaxcala, transcripción paleográfica, traducción, presentación y notas por Luis Reyes García y Andrea Martínez Baracs (Tlaxcala y México: Universidad Autónoma de Tlaxcala, Secretaría de Extensión Universitaria y Difusión Cultural, y Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, 1995), 546–547.

cantoreztin ome capillia quimachtiaya chirimiaz chaneque Sant Francisco Papalotlan Diego Hernandez mayestro = dos capillas de cantores, habitantes de San Francisco Papalotla, estudiaban chirimías; Diego Hernández era el maestro (Tlaxcala, 1662–1692)
Juan Buenaventura Zapata y Mendoza, Historia cronológica de la Noble Ciudad de Tlaxcala, transcripción paleográfica, traducción, presentación y notas por Luis Reyes García y Andrea Martínez Baracs (Tlaxcala y México: Universidad Autónoma de Tlaxcala, Secretaría de Extensión Universitaria y Difusión Cultural, y Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, 1995), 292–293.